МУЗИКА НЕКАД И САД – најслушаније песме пре педесет година и данас

  • Шта то повезује стихове из песме „О мајко, мајко“ Меха Пузића са Растином песмом „Кавали? Шта заједничко има „Порука родитељима“ Звезде Цеклић Цеце са Николијином „Опасном игром“? Можемо ли да поредимо Силвану Арменулић са Катарином Грујић? Или Кића Слабинца и Бора Дрљачу са Миланом Станковићем?

 

Шта то повезује стихове из песме „О мајко, мајко“ Меха Пузића са Растином песмом „Кавали?
Шта заједничко има „Порука родитељима“ Звезде Цеклић Цеце са Николијином „Опасном игром“? Можемо ли да поредимо Силвану Арменулић са Катарином Грујић? Или Кића Слабинца и Бора Дрљачу са Миланом Станковићем?

Другонаведени извођачи су сасвим сигурно познатији млађим слушаоцима, а оним старијим љубитељима музике који памте ове прве, вероватно ће бити тешко да пронађу нешто што их спаја. Ипак, постоји једна ствар, осим бављења музиком, која им је заједничка. И једни и други су се, додуше у различитим временима, налазили на топ листи десет најслушанијих извођача.

Некада се успешност певача мерила тиражом продатих плоча, док се данас певачи међусобно утркују у томе чија ће песма имати више прегледа на Јутјубу.

Почетком седамдесетих година, у Југославији је било око милион ипо грамофона, што преведено у проценте значи да је 32% домаћинстава имало грамофон. Са друге стране, 2016. године приступ интернету у Србији имало је чак 64% становништва.

Од седамдесетих година прошлог века до данас, музички садржаји су свакако постали доступнији.

На који начин смо искористили ту доступност и како је све то утицало на музику?

Каква су биле песме које су се слушале некад, а какве су оне које слушамо данас?

Можда нам од помоћи у потрази за одговором буду две топ листе. Једна је из 1969. године, а друга из 2015. године. Упоредимо их.

Мехо Пузић са песмом „О мајко, мајко“ чије је издање продато у 211.352 примерка налази се на врху листе најтиражнијих Југотонових издања за 1969. годину, док се Раста са песмом „Кавали“ која има 24,6 милиона прегледа налази на истом месту, али на листи најгледанијих Јутјуб спотова у Србији за 2015. годину.

У поменутој песми, Мехо Пузић пева:

Последњи пут ти кажем збогом
збогом љубави
сутра нек моје срце плаче
умиру наши сни.
Проклета била судбо моја
судбино моја зла
о мајко, мајко што ме роди
кад среће немам ја.“

Док, са друге стране, Раста свој хит започиње стиховима:

„Мала воли Ауди, мала воли BМW
Мала воли доларе, мала воли евре
Пење се на столове, воли сепарее
Немој бити сигуран да мала воли тебе.

Звезда Цеклић Цеца је своје место на топ листи десет најслушанијих својевремено заслужила следећим стиховима:

„Зашто сте се раставили родитељи моји мили
Што сте своју малу децу саму оставили
Ускоро ћу драга мама ја у школу поћи
ко ће мени на састанак родитељски доћи.
Где ћу брата да оставим, ко ће да га пази
Ко ће њега да нахрани и да га помази
Нема никог да нас учи, обоје смо мали
Ко ће нама савет дати, ко да нас похвали.“

Њена „Порука родитељима“, вероватно ћемо се сложити, стеже срце у грудима, а какву поруку и коме шаље Николијина „Опасна игра“? Процените сами.

„Поноћ је опет ту, опет ту
а тебе желим ја
и морала бих да те пробам.
И реци ми да си за мном луд
и да ово хемија је добра.
Ајмо мало до, ајмо мало до
места где смо сами
моја хаљина на под
пада као ова ноћ
реци шта би да ми радиш.“

Силвана Арменулић у песми „Отишао си без поздрава“ свом драгом од кога је остављена пева:

„Чекаћу те ако хоћеш
ти ми дођи мили.
Дођи дођи и сети се
кад смо срећни били.“

Док Катарина Грујић, мучена истим проблемима, драгом од кога је остављена поручује:

„Ти ниси човек ти си грешка
и кад стане ова вртешка
видећемо ко је коме ту
јачи пол, јачи пол.“

Боро Дрљача кроз песму „Заувек поклон тај“ која је имала тираж од 131,072 продате плоче, својој вољеној поручује:

„Заувек поклон тај
нека ти срећо сја.
Док живим драга знај,
бићу ти веран ја.“

Док је 1969. године, Дрљача свој успех градио песмом у којој је слао поруку о љубави и верности, његов млади колега Милан Станковић је 2015. године своју славу градио на песми „Ниси му ти жена“ која има 18 милиона прегледа, а у којој својој вољеној поручује:

„Откуд он ту у пола три
баш кад смо се опустили
опа опасно шатро прети ти
зар није то ван памети.
Ма шта ти може
кад ти ништа не може.
Ниси му ти жена
да будеш поштена
нек стави ти на црту све.
Али не дај да од тебе
он направи роба
намерно изабери ме.“

Технологија која нам је омогућила већу приступачност музичких садржаја је несумњиво напредовала у претходних педесет година, а да ли исто можемо рећи и за саму музику?

Или, пак, није до музике већ до нашег музичког укуса?

Комплетне топ листе изгледају овако:

Најтиражнији певачи народне и забавне музике 1969, извор: Југотон:

1. Ансамбл „Слак“
2. Мехо Пузић „О мајко, мајко“
3. Боро Дрљача „Заувек поклон тај“
4. Звезда Цеклић – Цеца „Порука родитељима“
5. Силвана Арменулић „Отишао си без поздрава“
6. Мишо Ковач „Више се нећеш вратити“
7. Ивица Шерфези
8. Тереза Кесовија „Ноно, добри мој ноно“
9. Бети Јурковић „Казачок“
10. Кићо Слабинац „Плавуша

Најзапаженији музички спотови 2015. (Србија), извор Јутјуб:

1. Николија „Опасна игра“
2. Раста „Кавали“
3. Реља Поповић „Београд још живи“
4. Сека Алексић „Лек за спавање“
5. Наташа Беквалац „Оригинал“
6. Катарина Грујић „Грешка“
7. Илда & Леxингтон „Ти невољо моја“
8. Александра Пријовић „За нас касно је“
9. Саша Ковачевић „Где смо моја љубави“
10. Милан Станковић „Ниси му ти жена“