Које Бошњаке Турци више воле

  • Муамер Зукорлић је више пута истицао да неки људи у верској управи и дипломатији Турске криво тумаче и спроводе политику Реџепа Тајипа Ердогана

АУТОР: Славка Бакрачевић

Дочек за турског председника у Новом Пазару 2017. године (EPA-EFE/Ђорђе Савић)

Волим Турску, волим Турке, али оштро осуђујем и одлучно одбацујем понашање Дијанета (Управе за верске послове Турске) према Исламској заједници. Овим речима се председник Странке правде и помирења (СПП) Муамер Зукорлић, иначе заштитно лице Исламске заједнице у Србији (ИЗуС), огласио на „Фејсбуку” после недавног устоличења муфтије санџачког у оквиру  Исламске заједнице Србије (ИЗС). Зукорлић је позвао председника Турске Реџепа Тајипа Ердогана, и „уважену браћу” из Дијанета и Министарства иностраних послова ове земље да „ако нас волите барем пола као што ми волимо вас, зауставите оне који у ваше име разбијају нашу исламску заједницу”.

Ова Зукорлићева објава уследила је након што је представник Амбасаде Турске у Србији присуствовао недавној свечаности у Тутину  поводом избора новопазарског имама Сенада Халитовића за санџачког муфтију у ИЗС-у и пренео честитке и поздраве председника Дијанета  Али Ербаше овој верској  заједници муслимана у Србији. И представник канцеларије Владе Србије за односе са црквама и верским заједницама Гаврило Грбан својим присуством и обраћањем означио је  подршку државе Србије овој верској заједници.

Скупу у тутинској џамији Султан Фатих поред врховног поглавара ИЗС-а реис-ул- улеме Сеада Насуфовића, присуствовали су и челници владајућих партија у Новом Пазару, Тутину и Сјеници – Угљанинове СДА Санџака и Санџачке демократске партије чији оснивач је Расим Љајић. Најчешће помињана реч, поред молитви Алаху, била је помирење и уједињење муслиманских верника на овом простору уз истицање значаја турске подршке. Али ова подршка очигледно изазвала је још дубљи раздор између две верске заједнице муслимана у Србији.

У Исламској заједници у Србији,  на чијем челу је муфтија Мевлуд Дудић, званичних  ставова о избору санџачког муфтије у „паралелној” исламској заједници нема. Али у медијима блиским Зукорлићу и овој верској заједници догађај у Тутину назива се лакрдијом. Портал „Санџакпрес” подсећа да је Сенад Халитовић напустио „легалну и легитимну исламску заједницу која има контролу над 90 одсто џамија у Новом Пазару”. Тврди се да се све већи број џемата (верника окупљених око једне џамије) враћа у састав ИЗуС-а под окриљем Ријасета Исламске заједнице у БиХ, као и да је догађај у Тутину „последњи покушај спасавања параверске творевине”.

Муамер Зукорлић је поручио да је Халитовић „само још једна карикатура у рукама истих структура које су 2007. године организовале агресију на Исламску заједницу, (када се из ИЗуС-а издвојио ИЗС), а које ни после 12 година нису успеле у својој нечасној намери”. У медијима наклоњеним Зукорлићу и ИЗуС-у подсећа се да је Дијанет пре две године подржао формирање Иницијативе за помирење исламских заједница, што је протумачено као покушај стварања треће заједнице и да је финансијски  помагао и „параверску творевину” са Насуфовићем на челу.

„С обзиром да одређене структуре Дијанета у Турској практикују политику ’поклапања’ исламских заједница на Балкану, не марећи за интегритет Ријасета ИЗ у БиХ, они су донели одлуку да те две групе споје у једну”, наводе ови медији. А програмски координатор НВО „Форум 10” Фахрудин Кладничанин сматра да је значајнија подршка из Анкаре него она из Сарајева.

Дочек Реџепа Тајипа Ердогана у Новом Пазару пре две године показао је да турски председник међу Бошњацима у Србији има неподељену подршку. Зато овај потез Управе за верске послове Турске изазива оштре реакције, јер су Турци наводно  изабрали коју страну верски подељених муслимана подржавају. Са друге стране, локалне власти и ИЗС подсећају колико су  Турска, њен Дијанет али и развојна агенција Тика уложили у овај крај, колико је ђака и студената отишло на бесплатно школовање у Турску, чека се да дођу Турци и почну  договорену реконструкцију пута Нови Пазар –Тутин и реализацију низа других пројеката договорених приликом Ердоганове посете Србији.

И тада, као и у свим другим приликама истицано је да су Бошњаци  овог краја мост који спаја Србију и Турску. Шта Бошњаци виде у Турској и осећају за ту земљу види се и приликом спортских сусрета када често навијају за њене клубове. Ипак, Муамер Зукорлић је више пута истицао да неки људи у Дијанету и у Министарству иностраних послова криво тумаче и спроводе Ердоганову политику.

ИЗВОР: http://www.politika.rs/scc/clanak/423093/Koje-Bosnjake-Turci-vise-vole?fbclid=IwAR1NBdzugiM_nJAvSdirD25teRLLp1jLGTuZn7F2j-n23M6H_o-NEFguCSU